Reglement
Rode Kruis Rijtour IJsselland het globale reglement voor de Sport-, Tour- en de Businessklasse.
Download de PDF voor de meest actuele versie.
Algemeen
De route is samengesteld uit bol-pijl opdrachten en kaartlees/inteken opdrachten. De schaal van de gebruikte kaarten is 1:50.000, d.w.z.:
■ 1 cm op de kaart = 500 meter in werkelijkheid
■ 1 mm op de kaart = 50 meter in werkelijkheid
Doorgaande weg
Tussen twee opdrachten volgt men steeds de meest doorgaande weg. Men rijdt op een weg, deze weg maakt een bocht terwijl in die bocht nog een andere, meestal kleinere weg rechtdoor loopt. Aan de hand van de situatie ter plekke ‘leest’ men de weg en men neemt de weg die dezelfde loop heeft als op de kaart. Kaartwegen zijn altijd leidend! Wegen die niet op de kaart staan dienen niet in de route te worden opgenomen. Onduidelijke situaties zijn altijd aangegeven.
Geldige wegen
In principe zijn dit alle openbare wegen, verhard en onverhard.
Onderstaande wegen zijn verboden en mogen dus niet bereden worden:
■ Wegen verboden voor het verkeer van motorvoertuigen door:
- Verkeersborden
- Wegmarkering
- Verplichte rijrichting aangegeven door verkeersborden of wegmarkering
■ Wegen uitgezonderd plaatselijk- bestemmingsverkeer
De route-uitzetter heeft met deze wegen rekening gehouden bij het uittekenen van het traject.
Tijdschema
De tocht is uitgezet zodanig dat je in principe op je gemak kunt navigeren en rondtoeren. Toch vragen wij je enigszins het tijdschema te volgen dat voorin het routeboek te vinden is. Dit tijdschema is voor de fictieve 0-wagen (de wagen met startnummer 0). Tel je equipenummer x 60 seconden op bij de richttijden voor je persoonlijke richttijden. Wanneer je merkt dat je teveel vertraging oploopt, probeer dan een stukje af te snijden en de route verderop weer op te pakken. Als je er echt niet uitkomt, kun je altijd met behulp van de navigatie naar de volgende tussenstop rijden. Probeer anderzijds ook niet teveel voorsprong te nemen op het tijdschema.
Routeboek
Aan de hand van het routeboek moet de juiste route worden gereden. De gebruikte systemen zijn: bol- pijl, foto traject, pijlen kortste route en ingetekende lijn. Deze systemen worden verderop één voor één toegelicht.
Routecontroles
Om te controleren of je de juiste route hebt gereden, krijgt je een controlekaart mee. Daarop dien je de routecontroles te noteren die je onderweg tegenkomt. Daarbij dien je te beginnen bij vakje 1 op de controlekaart, vervolgens vakje 2 enz. Mocht je gaan krassen of vakjes overslaan, kan het zijn dat de organisatie besluit geen punten toe te wijzen. In alle trajecten kunt je een controlebord tegenkomen, behalve wanneer anders aangegeven in de trajectinformatie. Een controlebord is oranje met een zwarte letter.
Hoe te handelen bij een omleiding
Mocht er een omleiding in de route zijn door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, dan zullen wij u met oranje rallypijlen in de richting van de omleiding wijzen. Het einde van de omleiding wordt aangegeven met een dubbele pijl. Op deze laatste dubbele pijl zullen wij op de pijl specificeren waar u bent, zodat u de route vanaf daar weer kunt volgen.
Systemen
Bol-pijl
Het systeem bol-pijl is een schematische weergave van werkelijke verkeerssituaties. De bol geeft aan vanuit welke richting je de situatie nadert, de pijl geeft aan in welke richting je dient te rijden.
De situaties zijn zo nauwkeurig mogelijk getekend, maar er kan een verschil zitten tussen de werkelijke situatie en de bol-pijl situatie.
Daarnaast wordt soms de te volgen richting aangegeven in de kolom ‘beschrijving’. Elke situatie is voorzien van een tussenafstand (de afstand vanaf de voorgaande situatie) en een totaalafstand (de afstand vanaf het begin van het traject).
Het is raadzaam om aan het begin van het traject de tripmeter (of dagteller) op 0 te zetten, zodat je de totaalafstand als referentie kunt gebruiken. Bol-pijl situaties kunnen elkaar soms op enkele tientallen meters volgen, maar soms kunnen dit ook verschillende kilometers zijn. Niet alle verkeerssituaties hoeven te zijn getekend en dan dien je de meest doorlopende weg te volgen tot de volgende bol-pijl situatie.
Foto traject
Genummerde foto’s beelden een werkelijke verkeerssituatie af. Kom je één van deze situaties tegen dan volg je de rijrichting die onder de foto’s is aangegeven. Elke foto mag je maar één keer rijden en alle foto’s dienen te worden gebruikt. Volg de meest doorlopende weg bij situaties onderweg zonder foto, vaak is dit rechtdoor.
Pijlen kortste route
Op een kaart met schaal 1:50.000 (d.w.z. 1 cm is 500 meter) staan een aantal pijlen. Je moet nu zelf een route intekenen, waarbij alle pijlen in oplopende volgorde en in voorwaartse richting gereden worden. Tussen 2 pijlen moet de kortste route gereden worden. Je dient de hele pijl te rijden van begin tot eind. Het is niet toegestaan een pijl of delen van de juiste route tegengesteld te rijden.
Ingetekende lijn
Er is op een kaart met schaal 1:50.000 (d.w.z. 1 cm is 500 meter) een zwarte lijn getekend, er wordt geacht een weg onder te liggen. Het is de bedoeling deze lijn zo nauwkeurig mogelijk te rijden. De ingetekende lijn mag nooit tegengesteld gereden worden. Let op als er rare hoekjes of kronkeltjes in de lijn zitten, dan moet je misschien aan de andere kant van een driehoek in de weg rijden en daar staat dan misschien wel een controlebordje! Kostbare punten!
Het onderstaande linker bord kom je, mits je de juiste route rijdt, meerdere malen tegen met verschillende letters.
In het bovenstaande geval schrijft u de A in het eerstvolgende lege vakje van uw controlekaart.
Het rechter bord staat voor een stempelpost. Hier kun je met de hierbij gelegen stempel in het opvolgende vakje een markering plaatsen. Vaak is een stempel in combinatie met een overgang naar het volgende traject en zal de stempel de laatste markering zijn van een traject.
Puntentelling
Het noteren van een juiste controle wordt beloond met 100 punten. Ook kun je bonuspunten verdienen voor de test!
Vrijwaringsverklaring
De vrijwaringsverklaring dient te zijn ingevuld en te worden ingeleverd bij de aanmelding voor de deelname op de dag van evenement.
Voor deelname aan de rijtour dient het inschrijfgeld betaald te zijn.
Links
Doneren

ANBI
Sitemap
Volg ons op Facebook
Contact
Neem contact met ons op:
– Jan Spil
E: jspil@rodekruis.nl
M: 06-12473825
– Jans Klarus
E: jklarus@rodekruis.nl
M: 06-52892689
Rode Kruis regio IJsselland
KvK: 40409352 vestiging 5483611Adres: Postadres district IJsselland, Brahmstraat 5, 8031 DB, Zwolle