Impressie en reportage: “Nieuwe hobby door de rijtoer”
Bijna 50 equipes reden woensdag 1 september 2021 mee door het mooie landschap van Overijssel. Aan het eind van de dag bleek ruim 21.000 euro opgehaald voor het Rode Kruis district IJsselland. Dat geld wordt gebruikt voor EHBO-lessen aan jongeren en kwetsbare groepen. Een (foto)reportage.
(Blader met de pijlen rechts en links door de foto's, klik op ze om ze te bekijken op Flickr of bekijk de foto's op Facebook)
“Dit is jullie startnummer. Die kan op de zijkant van de auto. Je starttijd staat in het draaiboek.” De deelnemende auto’s druppelen binnen op het statige Havezate Den Alerdinck in Laag-Zuthem, tussen Zwolle en Heino. Sommige auto’s zijn zo waardevol, dat die in een dichte aanhanger worden vervoerd.
De equipes worden direct opgevangen door mensen van het Rode Kruis en mede-organisator Rally’s Bcause. Sponsor Brood met Spelen heeft de koffie al klaar.
Een laatste instructie volgt van Rode Kruisbestuurslid Jan Spil, die de leiding heeft vandaag. Daarna is het de beurt aan Gerria Toeter, loco-burgemeester van Raalte. Zij geeft om 9.30 uur het startschot.
Later komt ook burgemeester Martijn Dadema, én voorzitter van Veilig Verkeer Nederland, naar Den Alerdinck. Hij is lid van het comité van aanbeveling. “Het Rode Kruis is een belangrijke organisatie. Dat hebben we maar weer gezien tijdens de coronacrisis en met de overstromingen in Limburg. Het is mooi dat dit evenement in Raalte start en eindigt. Daar help ik graag aan mee.”
De burgemeester krijgt bijval van Jelle Weever, voorzitter van MKB-Nederland, regio Zwolle. “Wij gaan het Rode Kruis veel meer steunen. Om te beginnen met hopelijk veel Zwolse ondernemers die volgende keer meerijden of sponsoren.”
Rallyrijden uitdaging voor startende navigator
De rally wordt in drie klassen verreden. Zowel in de Business-, Sport- en Toerklasse draait het om behendigheid. De equipes moeten de aanwijzingen goed opvolgen om niet te verdwalen. En dat valt niet altijd mee.
“Ik vond het best pittig”, zegt één van de navigatoren. Het is haar eerste keer. Haar echtgenoot zit achter het stuur en heeft meer ervaring. Ze heeft wel een trucje. “We houden niet alleen de aanwijzingen in de gaten, maar kijken ook wat de auto voor ons doet. Zo hebben we al een paar keer een foute afslag kunnen vermijden.”
“Hier worden de geiten van de bokken gescheiden!” Harry van Rally’s Bcause ontvangt de deelnemers enthousiast op evenemententerrein De Tippe in Staphorst. Er volgt een test. De tweede al. Na de ochtendstop bij restaurant De Rheezerbelten in Hardenberg en de lunch bij Châteauhotel en restaurant De Havixhorstin het Drentse De Schiphorst, nét over de provinciegrens, is het tijd voor actie.
Strijd tussen Morgans en Porsches
Eindelijk mogen de bestuurders los. Nadat Harry heeft uitgelegd dat ze drie pionnen moeten omcirkelen en bij zijn collega Peter precies tussen twee pionnen moeten stoppen, stuiven de auto’s weg. Het wordt een strijd tussen de Morgans en de Porsches. Uiteindelijk blijkt een Morgan er met de snelste tijd vandoor te gaan.
Onvergetelijke rallydag voor jonge monteurs
In hun bus kijken Daan en Martin van Altena Classic and Rally Service naar de actie op De Tippe. De monteurs zijn er om te helpen bij pech, maar dat is niet aan de orde vandaag. “Deze auto’s zijn in veel te goede staat.” Drie auto’s, waaronder een prachtige Bentley, kennen ze goed: het zijn klassiekers van Altena zelf.
Ook Stefan, Daan en Quinten hebben niet veel te doen. Maar de studenten van het Zwolse Deltion College kijken hun ogen uit naar zoveel mooie klassiekers. Docent Oene legt uit: “Deze jongens zitten in het vierde leerjaar van de opleiding motorsport. Hier doen ze ervaring op. Ook al hoeven ze niets te repareren, ze leren wel kijken.”
Kijken doen ze zeker. Eerst al bij het bepalen van de Best of Show. En nu op De Tippe. Een lekkende auto heeft direct hun aandacht. Wat kan dat zijn? Vals alarm. Niets aan de hand. Voor Stefan het sein om te vragen of hij de race-ronde mee mag rijden. Dat mag!
Stefan is niet de enige die mee mag rijden. Ook de 14-jarige Mika valt met zijn neus in de boter. Hij woont net naast het evenemententerrein en werd door zijn moeder gewaarschuwd dat hij snel van school naar huis moest komen. Mika doet de opleiding Mobiliteit en Transport en mag bij auto 45 instappen. De bestuurder van de Alfa Romeo trekt flink door, maar wordt gediskwalificeerd: hij reed buiten de lijnen om.
Na de test is het tijd voor het laatste deel van de route. Bij Restaurant Stien in Staphorst krijgen vooral de Porsches veel aandacht van jongens uit het dorp. Het is tijd voor het laatste deel van de route. De deelnemers hebben er dan ruim 200 kilometer opzitten. Terug bij Den Alinck worden ze enthousiast binnengevlagd door Rode Kruismedewerkers.
Dat enthousiasme is niet alleen bij Rode Kruisers te bespeuren. “We hebben veel rallies meegereden, maar deze was erg goed”, zegt Mark van Fenbump Renklub. Hij is met zijn drie vrienden Roy, Marjolein en Jasper en met twee historische Bugatti’s naar Salland gekomen. Dat was bij de testen wel wat lastig, zegt Roy. “Vooral bij de snelheidstest halen we het niet bij de nieuwere auto’s. Een bonus voor vooroorlogse auto’s zou niet gek zijn.”
Voor de 20-jarige Julia ging het niet om de prijs. Zij mocht met haar vader Pieter mee. Niet als navigator, maar als chauffeur van de Alfa Romeo Spider uit 1992. “Ze heeft het heel goed gedaan”, zegt de trotse vader. Julia: “Die test was het lastigste. Dat had ik nog nooit gedaan.” Julia heeft de smaak te pakken. “Dit kon wel eens een nieuwe hobby van me zijn”, lacht ze.
Na het diner en de aansluitende veiling blijkt de dag niet voor niets. De rally brengt ruim 21.000 euro op voor lessen EHBO en EHAK (Eerste Hulp aan Kinderen) aan jongeren en kwetsbare groepen. Volgend jaar weer.